En
l’escultura romànica és habitual trobar en Maria el "Maiestas
Mariae", és a dir, la Verge
(Teothokos) amb el nen, on la seva virginitat obre el camí de la salvació. Sol
estar asseguda, hieràtica i absent i fent de tron, de seu pel seu fill Jesús. L’eleva,
el beneix. Normalment tant el seu rostre com el de Jesús és molt poc expressiu.
En
l'escultura gòtica es trenca amb el romànic, com ara el hieratisme i la
frontalitat de les figures, donant pas a un progressiu naturalisme.
L'expressivitat canvia, les figures es fan més humanes i reflecteixen
sentiments, cal adequar les imatges de Maria a la nova mentalitat d'acord amb
els conceptes filosòfics de home i naturalesa. Així la representació de Crist
es fa des d'una perspectiva més humana per acostar-lo al creient; igual passa
amb la Mare de
Déu, ja no es reprodueix com un tron on seu Crist a
governar, sinó que apareix més maternal i femenina.
La
representació de la Mare
de Déu, sola o amb el nen com a Mare de Déu o Theotokos, sol fer-se més
femenina i maternal, amb una suau i elegant corba compositiva, les figures
dialoguen i transmeten sentiments. En contrast amb les verges del romànic Seus sapientiae, que tenen un paper reduït a
ser un mer tron on Crist se senti
per governar al món. La Verge
blanca de la Catedral
de Toledo és un exemple dels canvis que es produeixen. Els retaules,
generalment en fusta, són les obres més originals de l'escultura gòtica. Són
una nova manera de dir, ja no simbòlica com en el romànic, sinó preferint
representar d'una manera narrativa i naturalista -fins i tot anecdòtica- cadascuna
de les escenes. La Coronació
de la Verge va
ser un dels temes mariològics més freqüent a partir del segle XII. Aquesta
representació simbolitzava el triomf de Maria però alhora el de l'Església i es
trobava reforçada pels textos del Càntic dels càntics i del Llibre de els Salms
que es llegien durant la litúrgia de les festes marianes. Al segle XIII es
troba aquesta representació en moltes entrades de les portades de diferents
catedrals com la d'Àvila. A Catalunya és molt corrent la seva utilització en la
clau de volta i en retaules.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada